ABC Dobrej Praktyki Antysmogowej

Szanowni Mieszkańcy Gminy Wągrowiec

W związku z interwencją pismem nr PDI.7023.294.2018.BS z dnia 3 stycznia 2019 r. Wojewódzkiego  Inspektora Ochrony Środowiska w Poznaniu,  zabrania się stosowania jako opału odpadów forniru, płyty wiórowej oraz trocin, wiorów, ścinków pochodzących z obróbki płyt wiórowych, których spalanie w nieprzystosowanych do tego instalacjach powoduje znaczną emisję substancji szkodliwych. 

Wójt Gminy Wagrowiec przypomina, iż osoby fizyczne mogą wykorzystywać jako paliwo, odpady drewniane ale po spełnieniu  warunków określonych w Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r.w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (stanowi załącznik do niniejszej informacji).

Urząd Gminy Wągrowiec informuje, iż od 1 maja 2018 r. obowiązuje  Uchwała Sejmiku Województwa z dnia 18 grudnia 2017 r. nr XXXIX/941/17 w sprawie wprowadzenia, na obszarze województwa wielkopolskiego (bez Miasta Poznania i Miasta Kalisza), ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, zwana Uchwałą antysmogową.

Uchwała antysmogowa  zakazuje stosowania  następujących paliw:

• węgla brunatnego i paliw stałych produkowanych z jego wykorzystaniem;

• mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem;

• paliw, w których udział masowy węgla kamiennego o uziarnieniu poniżej 3mm wynosi

więcej niż 15% (miały);

• paliw niespełniających następujących parametrów jakościowych:

-        wartość opałowa - co najmniej 23 MJ/kg

-        zawartość popiołu - nie więcej niż 10%

-        zawartość siarki - nie więcej niż 0,8 %

-        biomasy stałej o wilgotności w stanie roboczym ponad 20%

Uchwała antysmogowa  stanowi, iż  urządzenia grzewcze, których eksploatacja rozpoczęła się w dniu 1 maja 2018 r. lub później (dzień wejścia w życie Uchwały) muszą spełniać wymogi ekoprojektu.

Ponadto Uchwała antysmogowa  wskazuje, iż:

  1. 1.    Kotły pozaklasowe (niespełniające wymogów klasy 3, 4 lub 5 wg normy PN-EN 303-5:2012) tzw. kopciuchy, mogą być eksploatowane tylko do 1 stycznia 2024 r.
  1. 2.    Kotły klasy 3 i 4 mogą być eksploatowane tylko do 1 stycznia 2028 r.
  1. 3.    Kotły klasy 5, których eksploatacja rozpoczęła się przed 1 maja 2018 r. mogą być eksploatowane bezterminowo.
  1. Kominki i piece, których eksploatacja rozpoczęła się przed 1 maja 2018 r., niespełniające wymogów ekoprojektu mogą być eksploatowane  tylko do 1 stycznia 2026 roku lub bezterminowo jeżeli spełnią jeden z następujących warunków:

a)    będą osiągać sprawność cieplną na poziomie co najmniej 80% lub,

b)   zostaną wyposażone w urządzenie zapewniające redukcję emisji pyłu do poziomu zgodnego z ekoprojektem,

Na podstawie Art. 379. Prawo ochrony środowiska kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska sprawuje wójt, który na podstawie  Art. 378 ust. 3 Prawa ochrony środowiska  może upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległego mu urzędu.

Kontrolujący, wykonując kontrolę, jest uprawniony do:

1) wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem przez całą dobę na teren nieruchomości, obiektu lub ich części, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, a w godzinach od 6 do 22 - na pozostały teren;

2) przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych;

3) żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego;

4) żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli, czyli w przypadku kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej - dokumenty potwierdzające spełnianie wymogów ekoprojektu lub innych wymogów technicznych.

Kontrolowany ma obowiązek udostępnić kontrolującemu w szczególności:

• dokumentację z badań instalacji, wykonanej przez producenta;

• dokumentacjętechnicznej urządzenia grzewczego;

• instrukcję dla instalatorów i użytkowników.

Kontrola u osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej może być niezapowiedziana.

Utrudnianie przeprowadzenia kontroli stanowi przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3 na podstawie Art. 225 Kodeksu karnego.

 

Na podstawie art. 334 ustawy Prawo ochrony środowiska kto nie przestrzega ograniczeń, nakazów lub zakazów, określonych w uchwale sejmiku województwa przyjętej na podstawie art. 96, podlega karze grzywny. Grzywna za popełnienie wykroczenia  z tego tytułu może wynieść od 20 do 5000 zł (art. 24 Kodeksu wykroczeń) o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej.

Natomiast na podstawie  art. 191 ustawy o odpadach osoby, które wbrew przepisowi art. 155 tejże ustawy, termicznie przekształcają odpady poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów, podlegają karze aresztu albo grzywny.

W myśl art. 182 Kodeksu karnego:

§ 1. Kto zanieczyszcza wodę, powietrze lub powierzchnię ziemi substancją albo promieniowaniem jonizującym w takiej ilości lub w takiej postaci, że może to zagrozić życiu lub zdrowiu człowieka lub spowodować istotne obniżenie jakości wody, powietrza lub powierzchni ziemi lub zniszczenie w świecie roślinnym lub zwierzęcym w znacznych rozmiarach, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

§ 2. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Biorąc powyższe pod uwagę zwracamy sie do Państwa z prośbą o wrażliwość, właściwe zastosowanie do przepisów prawa oraz przeciwdziałanie nieprawidłowościom, które szkodzą zdrowiu nas wszystkich.

Opublikowano: 17 stycznia 2019 12:07

Kategoria: Aktualności

Wyświetleń: 1021

Załączniki:

lexdzu201693listarodzajowodpadowktore.pdf [76.12 KB]