KOMUNIKAT WÓJTA GMINY WĄGROWIEC w sprawie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

Wójt Gminy Wągrowiec informuje, że od 1 lipca 2023 r. Urząd Gminy Wągrowiec będzie przyjmował wnioski o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa w sołectwie należącym terytorialnie do Gminy Wągrowiec. Wniosek można złożyć w pokoju 109 lub poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP na adres: 669x7mmiqp. Informacje w tej sprawie można uzyskać pod numerem telefonu 67 20 80 821.
Wniosek do pobrania pod linkiem: https://bip.gminawagrowiec.pl/sprawy/5439/zaswiadczenie_potwierdzajace_okres_pelnienia_funkcji_soltysa
Komu przysługuje świadczenie?
O świadczenie może się ubiegać osoba, która:
• pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż 8 lat, (do okresu o którym mowa, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
• osiągnęła odpowiedni wiek:
- w przypadku kobiet 60 lat,
- w przypadku mężczyzn 65 lat,
• nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Gdzie należy złożyć wniosek o świadczenie?
Wniosek o przyznanie świadczenia będzie można złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy od 1 lipca 2023 r.
Co należy dołączyć do wniosku o świadczenie?
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:
1) zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji;
2) oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Co zrobić jeżeli urząd gminy nie posiada informacji potwierdzających okres pełnienia funkcji sołtysa?
Jeżeli Urząd Gminy Wągrowiec nie będzie dysponował danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, zostanie wydane postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat zaświadczenie będzie mogło być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.